Virtual Reality

Podcast: Play in new window | Download
Aflevering 5: Virtual Reality
[Wil je tegelijkertijd naar de podcast luisteren? Klik hierboven op de ‘play’ knop op de audioplayer!]
Intro
Hallo allemaal en welkom bij de vijfde aflevering van ‘Op z’n Vlaams’. Voor de mensen die de podcast nu nog maar pas beginnen te beluisteren: Dees is een podcast waarbij ik op een klaar en duidelijke manier praat in het Vlaams over verschillende onderwerpen. Het is ideaal voor mensen die al een woordje Nederlands verstaan en willen wennen aan een Vlaams accent, of gewoon voor mensen die iets willen bijleren over een onderwerp in het Vlaams.
Aan de mensen die al van de eerste aflevering aan het luisteren zijn: fijn dat gelle der weer bij zijt. Ik hoop dat alles goed met ulle gaat. We zitten nog altijd in de lockdown, hier in België. De gevallen van COVID-19 gaan voorlopig nog altijd naar beneden. Laten we hopen dat dat zo blijft, want met de komende feestdagen zou het wel es kunnen zijn dat de cijfers terug de hoogte in gaan. Ik hou mijn vingers gekruist.
Mededelingen
Zoals gewoonlijk heb ik weer een paar mededelingen.
Ten eerste zou ik graag een woordje uitleg willen geven over hoe de woordenlijst werkt die ge terugvindt op de website. Wat ik telkens probeer te doen wanneer ik de transcriptie maak van een aflevering is de allereerste keer ik een bepaald Vlaams woord gebruik dit aan te duiden in de tekst met groen. Van zodra je met je muis over dat woord gaat, zal je de betekenis in het Standaardnederlands zien. Van zodra dat woordje voorbij is, probeer ik het voor de rest van de tekst in het Standaardnederlands te schrijven, hoewel ik het in de podcast telkens terug in het Vlaams zal zeggen. Daar is een simpele reden voor, die ik al eens vermeld heb: Wij, Vlamingen, schrijven niet zoals wij spreken. Wanneer wij schrijven, schrijven we altijd in het Standaardnederlands. Daarom dat ik dit ook doe voor de transcripties. Dat is nu eenmaal de realiteit van hoe het hier in Vlaanderen is en omdat ik mensen die via de podcast Vlaams willen leren ook geen slechte gewoontes wil aanleren. Vlaams is vooral een gesproken taal, geen geschreven taal.
Dan nog een ander puntje. Ik heb deze week een uitdrukking gepost op Facebook en Instagram waar ik graag wat meer uitleg bij wil geven. Die uitdrukking is: “Zo zot als Leuven foor”. Zot betekent gek, abnormaal en Leuven is de stad waar ik geboren en getogen ben. ‘Foor’ is dan weer een woord dat ikzelf niet echt gebruik, maar ik ken het wel via ons bomma. ‘Foor’ betekent ‘kermis’ of ‘jaarmarkt’. Om misverstanden te voorkomen: Kermis is niet hetzelfde als Kerstmis. Kerstmis is de feestdag op het einde van het jaar, ‘Christmas’ in het Engels, of ‘Noël’ in het Frans. Kermis betekent ‘carnival’ of ‘travelling funfair’ in het Engels, of ‘fête foraine’ of ‘foire’ in het Frans. En zo ziet ge direct weer dat wij in het Vlaams veel Franse invloeden hebben: Het woord ‘foor’ komt van het Franse ‘foire’.
Nu, tot voor kort kende ik dat spreekwoord zelf niet, dus ik was aangenaam verrast toen ik dit per ongeluk ontdekte. Ik heb het ook eens aan ons bomma gevraagd en die heeft het al eens gehoord, maar zegt dat dat niet zoveel gebruikt wordt. ‘Zo zot als een achterdeur’ wordt meer gebruikt. Of iets dat vroeger echt een Leuvens gezegde was: ‘Zo zot als de Sarma deur’. De Sarma was een grootwarenhuis in Leuven en bestaat nu niet meer, maar die had blijkbaar een grote draaideur die bekend was onder de Leuvenaars. Voor moest je van Leuven zijn en je vraagt je af waar de Sarma was: Dat was in de Parijsstraat, waar nu de H&M is.
En tot slot, laatste mededeling, ik heb een allereerste mailtje gekregen van één van de luisteraars! Het mailtje was van Alessio, die in Italië woont, maar in Leuven heeft gestudeerd. Hij zocht naar een podcast om zijn Vlaams wat passief te onderhouden en is zo op deze podcast terecht gekomen. Hij stuurde mij een mailtje om me daarvoor te bedanken. Dat heeft mij enorm veel plezier gedaan om dat mailtje te lezen. Ik ben echt blij om te horen dat de podcast u daarin helpt, Alessio. Mercikes voor dat mailtje te schrijven. Dat geeft me energie om hiermee voort te doen. Aan andere mensen die naar deze podcast luisteren, stuur gerust ook een mailtje, al is het om gewoon eens ‘hallo’ te zeggen. Ik vind het fijn om te weten wie er naar de podcast luistert en om eens een persoonlijk babbeltje met jullie te doen. Voor moest je het vergeten zijn, mijn mailadres is pieter@opznvlaams.be.
En dan gaan we nu over tot het onderwerp van vandaag: Virtual Reality.
Virtual Reality
Zoals je misschien gemerkt hebt, ik zeg Virtual Reality en niet Virtuele Werkelijkheid, zoals dat in het Nederlands zou zijn. Dat komt omdat die term simpelweg uit het Engels is overgenomen en dat doen we tegenwoordig wel vaker bij technologische zaken. Het is ook makkelijker om uit te spreken, zeker als we de afkorting ‘VR’ gebruiken, die ik zeker nog vaak ga gebruiken in deze aflevering.
Nu, wat is Virtual Reality eigenlijk juist? Wanneer ik over VR spreek dan bedoel ik dat er eigenlijk een omgeving gesimuleerd wordt via een computer en dat men daar dan in ondergedompeld wordt via verschillende zintuigen. Meestal kan men dan ook interageren met de omgeving via apparatuur. Nog niet duidelijk? Laat me een voorbeeldje geven: Ik heb hier bij mij thuis een Virtual Reality Headset liggen. Dat ziet er uit als een hele grote bril dat ik op mijn hoofd moet zetten. Van zodra ik die bril aan zet, lijkt het alsof ik in een andere wereld zit, want er zitten twee kleine schermpjes voor mijn ogen waar een omgeving op wordt getoond. Als ik mijn hoofd draai, dan weten die schermpjes dat ik mijn hoofd draai en die gaan meedraaien, waardoor het lijkt alsof ik in het midden van die omgeving zit. Ik kan links, rechts, achter, boven, onder kijken, die schermkes gaan exact tonen wat er zich in die positie afspeelt. Ik heb mezelf op die manier eigenlijk een beetje ondergedompeld in een andere wereld. In mijn handen heb ik twee apparaatjes vast waarmee ik onder andere dingen kan vastpakken of wegduwen in die omgeving zodat ik die omgeving eigenlijk kan beïnvloeden. Meestal komt er ook geluid bij die bril waardoor ik die gesimuleerde omgeving ook hoor. Dus dat is een simpel voorbeeldje. Moest je het echt niet verstaan, laat het mij weten, dan zal ik eens een filmpje maken om je te tonen hoe dat er juist uitziet.
Voor het idee van sommige elementen van VR kunnen we zelfs helemaal terug gaan naar Renaissance van Europe, maar het is eigenlijk pas door de opkomst van de computer dat VR echt mogelijk werd. In de jaren 70 tot 90 werd VR vooral gebruikt om werkgerelateerde omgevingen te simuleren. Het is pas na de jaren 90 dat VR meer voor gaming werd gebruikt en sinds 2016 zijn VR headsets pas echt van de grond aan het komen, omdat ze goedkoop genoeg werden om gekocht te worden door de gemiddelde consument. Nu, met de pandemie, is de verkoop van VR toestellen trouwens enorm aan het stijgen. Ik persoonlijk vermoed dat je binnen de vijf jaar in meeste huishoudens een VR toestel gaat kunnen vinden en dat het even normaal zal worden als het hebben van een smartphone. Zeker als de prijzen van de headsets in de komende jaren nog blijven dalen.
Zoals ik al zei: ik heb een VR headset. Ik heb die ongeveer een jaar en ben enorm blij dat ik die gekocht heb, zeker nu dat we met de pandemie veel binnen moeten zitten. Als je een VR headset wilt aankopen, dan kan ik de Oculus Quest aanraden. Ik doe meestal redelijk wat research vooraleer ik iets aankoop en bij het zoeken naar de ideale headset was dat ook zo. Uiteindelijk heb ik de Oculus Quest gekozen omdat die enorm makkelijk te gebruiken is, geen moeilijke setup ofzo, en het is een stand-alone device.
Wat bedoel ik met stand-alone device? Dat betekent dat het toestel kan werken zonder de hulp van een ander toestel. Met andere woorden, je hebt geen computer of gaming console nodig om deze headset te gebruiken. Met de Oculus Quest kan je gewoon aan de slag zonder dat je het moet verbinden aan een ander apparaat. Dat geeft het ook een enorme meerwaarde door het feit dat er geen kabel aan te pas komt die naar een ander toestel gaat. Daardoor heb je veel meer bewegingsvrijheid. Ondertussen bestaat er ook een kabel die je optioneel kan aansluiten op de Quest, zodat je ook spelletjes kan spelen van de Oculus Rift. De Rift is de headset met kabel van het bedrijf Oculus. Er is dus eigenlijk geen enkele reden meer om de Rift zelf te kopen, gezien je nu met de Quest de spellekes van beide headsets kunt spelen.
Voor- en nadelen
“Waarom zou ik in hemelsnaam een VR headset aankopen?” vraag je je nu misschien af. Daar zijn verschillende goeie redenen voor.
Eerst en vooral, het houdt je in beweging aangezien er vele applicaties bestaan die een sport nabootsen of zelfs een nieuwe sport creëren. Zo kan je boksen, tennissen, zwaardvechten, schieten, enzovoort. Ik heb er ondertussen verschillende geprobeerd en ik kan u zeggen dat de eerste dagen ik een nieuw applicatie probeer, ik het meestal in mijn spieren voel de dagen erna. Ik heb het gevoel dat ik nu veel fitter ben dan voordien. Een VR headset maakt het gewoon enorm makkelijk om te sporten. Ge moet het gewoon op uw hoofd zetten en voila, je kan beginnen. Veel makkelijker dan heel die afstand naar bijvoorbeeld een fitness club af te leggen. Het is ook gemakkelijker om gemotiveerd te blijven, aangezien het meestal in de vorm van een spelletje is.
Daarnaast heb je ook applicaties die je eerder mentaal fit houden. je moet dan puzzels of raadsels oplossen of de uitgang van een kamer vinden. Het laat je eens goed nadenken, wat goed is voor je brein natuurlijk. Wat ik geweldig vind aan VR op dit gebied, is dat je hier heel origineel in kan zijn en mensen in situaties kan zetten die eigenlijk onmogelijk zouden zijn in het echte leven. Bijvoorbeeld een bom op tijd ontmantelen. Perfect te doen in VR, maar in het echte leven zou ik dat toch niet aanraden.
VR wordt trouwens ook gebruikt voor vele praktische dingen. Er zijn veel sectoren die er gebruik van maken. Piloten leren bijvoorbeeld eerst vliegen in VR vooraleer ze met een echt vliegtuig gaan vliegen. In de medische sector wordt VR nu ook voor tal van trainingen gebruikt. Het wordt nu zelfs gebruikt om mensen te helpen van bepaalde angsten af te geraken. Bang van hoogtes of spinnen? Leer er op je eigen tempo in VR mee omgaan.
Wat ook geweldig is aan VR is dat je dingen kan ervaren die je onmogelijk zou kunnen ervaren in de echte wereld. Je kan er supercreatief in zijn en vanalle dingen meemaken die je altijd al wou doen. Als Spiderman van gebouw naar gebouw slingeren? Perfect mogelijk! Als een ninja saltos maken en tegen muren lopen? Waarom niet? Vliegen met een jetpack? Tuurlijk! De mogelijkheden in de VR wereld zijn eindeloos en de ervaringen daarin zullen alleen maar realistischer worden met de technologische vooruitgang.
Het sociaal contact binnen de VR wereld is natuurlijk ook een belangrijke factor. Je ziet nu meer en meer applicaties daarop inspelen en ik vind dat een goed idee. Een spelletje spelen is meestal leuker wanneer je het ook kan spelen met je vrienden. Of bijvoorbeeld samen een film kijken, naar een concert gaan of een plaats bezoeken. Allemaal perfect mogelijk terwijl je toch allebei in je woonkamer blijft.
Tot slot zijn er ook een paar ecologische redenen om met VR te beginnen. Zoals ik al zei: je kan perfect dingen doen met anderen terwijl je in je woonkamer blijft. Stel je voor dat we op deze manier kunnen werken en vergaderen met anderen. Hoeveel vliegtuigreizen zouden hier wel niet mee uitgespaard kunnen worden en dus minder CO² de lucht in sturen?
Bepaalde natuurlijk gebieden die nu bedreigd worden door toerisme zouden kunnen beschermd worden doordat ze alleen virtueel bezocht kunnen worden.
Trieste dieren die in veel te kleine kooien in gevangenschap worden gehouden, zouden ook verleden tijd kunnen worden. Je zou ze gewoon kunnen bekijken en zelfs mee interageren in een virtuele wereld, veilig voor zowel mens als dier.
Zijn er dan ook nadelen aan verbonden?
Goh, sommige mensen vrezen ervoor dat het wel eens zeer verslavend zou kunnen werken en dat mensen dan constant met hun VR headset zouden bezig zijn, net zoals nu het geval is met smartphones of televisie. Ik ga daar ergens wel mee akkoord, want het is wel degelijk verslavend, zoals ik zelf al gemerkt heb. Langs de andere kant, als mensen zouden overschakelen van een smartphone of televisie op een VR headset om mee bezig te zijn, dan zie ik dat als iets positief. Gewoon alleen al om het feit dat je met een VR headset enorm veel actiever bent dan wanneer je op je smartphone zit of televisie kijkt. Je bent voor meeste applicaties in beweging en dat maakt het een pak gezonder dan wanneer je gewoon zit en passief zijt.
Daarnaast heb ik het argument gehoord dat er, net zoals de smartphone, materialen worden gebruikt om de toestellen te maken die vervuilend zijn voor het milieu. Dat kan ook kloppen. Nu, ik merk dat meer en meer high-tech bedrijven zich bewust worden hiervan en dus overschakelen naar meer duurzame materialen. Ik vermoed dat dat ook aan het gebeuren is bij VR toestellen. Dan is er ook nog het grote verschil tussen een smartphone en een VR toestel. Een smartphone is gemaakt zodat je na een paar jaar terug een nieuwe moet kopen. Dat is niet het geval bij een VR headset, toch niet in theorie. Een VR headset is normaal gezien gemaakt om lang mee te gaan, dus dat betekent minder materiaalgebruik.
Alles bij elkaar denk ik dat Virtual Reality over het algemeen een veel grotere positieve impact gaat hebben op onze wereld dan een negatieve.
Voorbeelden
Allemaal goed en wel, maar ik zal jullie nu wat meer concrete voorbeelden geven van wat je allemaal in VR kan doen door wat te praten over een paar van mijn favoriete applicaties:
Beatsaber is het spelletje dat ik tot nu toe het meest heb gespeeld. Ik denk dat het ook de grootste hit is tot nu toe in de VR gaming wereld. En met een goede reden, want het is zeer verslavend. In dit spelletje heb je een zwaard in elke hand en moet je kubussen in twee hakken die op het ritme van muziek op je afkomen. Ik kan je garanderen de eerste keer dat je dat speelt, je voelt je armspieren de dagen erna. Van zodra je naar de moeilijkere levels gaat, is het ook enorm goed voor je hand-oog coördinatie en je reactievermogen. Het is echt een enorm leuk spelletje dat ik iedereen aanraad om als één van de eerste applicaties te downloaden.
Dan is er ‘Creed: Rise to Glory’, een boksspelletje waarbij je moet trainen om uiteindelijk kampioen te worden. Net zoals bij beatsaber ga je dit ook voelen aan je armen de dagen nadat je het voor de eerste keer gespeeld hebt. Het werkt wel op iets andere spieren dan beatsaber heb ik gemerkt. Waar je bij beatsaber vooral zwaaibewegingen maakt, maak je hier, logischerwijs, meer boksbewegingen. Ik vind het leukste aan dit spel vooral dat je een match kan spelen tegen een vriend als die ook een VR headset heeft. Dan vecht je in de ring tegen mekander totdat er iemand knockout is. Van alle spelletjes die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd, hebben boksspelletjes mij het meeste doen zweten en mijn hartslag het meeste de hoogte in laten gaan, dus het is echt wel goede cardio.
Daarnaast heb je ook ‘Swords of Gargantua’. In dit spelletje moet je in een arena vechten tegen verschillende soorten vijanden en heb je een heel grote diversiteit aan wapens om uit te kiezen. An sich zijn de graphics niet zo goed en zitten er zelfs een aantal ambetante bugs in het spel, maar dat wordt meer dan goed gemaakt omdat je met meerdere vrienden tegelijkertijd kunt samenwerken om die vijanden te verslaan. Als je graag coöperatieve spellekes speelt, dan is dit toch wel de moeite waard om eens te proberen.
Qua puzzelspelletjes heb ik er tot nu toe twee gevonden die mijn favorieten zijn. De eerste is ‘A fisherman’s tale’. Hierbij moet je raadsels oplossen als een marionet van een visser. Dit spel vind ik echt fantastisch omdat het ten volste gebruik maakt van wat mogelijk is in VR. Het is enorm creatief en origineel gevonden. Ik ga hier niet te veel over verklappen over hoe het exact werkt, maar als je echt nieuwsgierig bent, zoek het gerust op of probeer het eens als je kan.
Het tweede puzzelspelletje heet Moss. Daarbij speel je tegelijkertijd een soort god en een muis, die dus Moss heet, en die muis wilt zijn familie redden. Als godheid kan je de omgeving beïnvloeden waarin de muis zich bevindt. Door dat te doen, kan de muis verschillende obstakels overwinnen. Vooral de graphics zijn enorm mooi gedaan. Het is alsof je in een sprookje zit. Echt enorm fijn.
Tot slot is er ‘Virtual desktop’ dat een meer praktische applicatie is. Hierbij kan je je computer verbinden met je VR headset en kan je dus eigenlijk vanuit Virtual Reality werken. Heel handig voor als je een laptop met een klein scherm hebt en daarop werkt en je wilt een groter scherm voor je hebben. Ik heb deze applicatie nog niet zoveel gebruikt, maar ik zie er enorm veel potentieel in.
Zoals je misschien wel hoort, ik ben grote fan van Virtual Reality. Ik ben sinds een paar dagen zelfs begonnen met een cursus VR development, gewoon om wat meer te weten te komen hierover. Ik zie enorm veel potentieel in VR en ik geloof dat het de toekomst enorm gaat veranderen. De dingen die je ermee kunt doen, zijn bijna eindeloos en ik ben echt blij dat ik dit kan meemaken.
Alleszins, het zit er weer op voor deze aflevering. Ik hoop dat jullie er van genoten hebben. Moest je vragen hebben over Virtual Reality, laat het gerust weten. Ik antwoord die met plezier. Laat het ook weten als je besluit van een VR headset te kopen en welke applicaties je favorieten zijn. Alleszins fijn dat jullie er bij waren.
Houdt ulle goe en tot de volgende!
4 Replies to “Virtual Reality”
het was echt interessante onderwerp. Ik kijk uit naar de volgende afleveringen met plezier =)
Dank u wel, Vedat! 🙂
I think this is one of the most significant info for me.
And I’m glad reading your article. But want to remark on few general things,
The website style is ideal,
the articles is really great
: D. Good job, cheers
Thanks Jonathan, that’s really appreciated! 🙂